VERTROUW OP JE EIGEN KUNNEN, JIJ BENT DE EXPERT!
Het originele artikel in het vakblad de ‘Beauty Professional van 27 augustus 2020, lees je hier
Ann Callebaut is 53 jaar en eigenaresse van de salon/concept-store Huidcentrum in Oudenaarde (B). De naam van haar salon werd 2 jaar geleden veranderd van Man-Exclusief naar Huidcentrum. Na een re-branding werd Man-Exclusief een salon met verzorgingen voor de man én herenkapsalon, kortom: ‘The place-to-be for Men’. Huidcentrum is gericht op huidverbetering voor hem én haar.
Wanneer ben je jouw salon gestart en waarom?
“In 2009 ben ik de opleiding voor schoonheidsspecialiste gestart. In 2010 ben ik gestart in de Herenkapsalon van mijn echtgenoot, Steven Aelvoet, als Men-Care Expert. Heren hadden véél vragen over huid- en haarverzorging. Bij problemen wisten ze niet goed waar ze met hun vragen terecht konden. Dat zag ik als een unieke kans. Ondertussen ben ik dus bijna 11 jaar actief in de branche.”
Welke opleiding(en) heb je gedaan? En wat is jouw specialisatie?
“Ik ben afgestudeerd als schoonheidsspecialiste. Meteen heb ik me gespecialiseerd als Men-Care Expert, als één van de eerste salons in België, ondersteund door de firma CosMENtis, de pionier in Huidverzorging én huidverbetering exclusief voor Mannen. Ook ben ik pHformula Skin Specialist, waarvoor ik mijn certificaat heb gehaald bij The Skin Academy in Barcelona. Momenteel ben ik trainée Huid!Expert, en zit ik in de laatste ronde om ook dit label te bemachtigen. Daarnaast heb ik een training/opleiding gevolgd bij Environ Skin Expert. Huidverbetering is echt mijn specialisatie.”
Waarvoor kan een klant bij jou in de salon terecht?
“Klanten kunnen bij mij terecht voor huidverbeterende behandelingen. Hieronder verstaan we: advies bij huidproblemen, behandelplan opstellen, plan van aanpak naar behandeling toe, persoonlijk en gericht advies voor thuisverzorging en gebruik van producten. De huidconditie verbeteren en/of behouden dat is de doelstelling. Samen werken aan een energieke én gezonde huid. De huid transformeren, ook van binnenuit, met huidsupplementen.”
Alleen of met een team? Bedrijfspand of aan huis? Fulltime of parttime?
“Ik werk alleen, maar wel ben ik een samenwerking aangegaan met een collega én laserspecialiste Pascale De Scheemaecker. Zij komt elke maand langs voor de laserontharing voor mijn klanten. Ik heb mijn eigen bedrijfspand en werk fulltime in én aan mijn salon.”
Wat vind jij het leukste aan het ‘ondernemen’?
“Je kan je eigen koers varen, beslissingen nemen, maar vooral ook leren van je fouten. Je hebt alles in eigen handen. Maar netwerken met collega’s en andere ondernemers is ook héél belangrijk en dat doe ik dan ook regelmatig.”
Wat doe jij om bij te blijven in jouw vak?
“De Beauty Professional volgen, uiteraard! Nieuwe ontwikkelingen volgen in beauty land, ik doe regelmatig refresh-opleidingen en vooral kijken naar wat mijn business naar een hoger level kan brengen. Wat heb ik nog nodig zodat ik mijn klanten tevreden blijven, en hoe kan ik hen nog meer triggeren om hun huid in goede conditie te houden. En niet onbelangrijk, jezelf de ruimte geven en je eigen koers blijven varen.”
Wat is/zijn jouw favoriete merk(en) en waarom?
Voor de heren: 4VOO Benelux, omdat dit een verzorgingslijn is EXCLUSIEF voor de mannen die huidverzorgend én huidverbeterend is.
En Men³ (een Belgisch scheergamma – ontwikkeld door een vrouw! – Katleen Vrombaut), omdat het huidproblemen effectief aanpakt ter hoogte van de baardstreek.
Voor de dames: pHformula, omdat deze de huid gericht aanpakken. Ze werken volgens een uniek en innovatief Skin Resurfacing Systeem – maatwerk in laagjes zeg maar, zonder de huid te beschadigen aan de buitenkant.
En Environ, door het gebruik van hoge effectieve dosissen vitamine A en antioxidanten, en omdat bepaalde producten zijn gecertificeerd door het prestigieuze Swiss Vitamin Institute. Het unieke step-up systeem, zorgt ervoor dat de huidtekorten op een veilige manier worden aangevuld. En: dat het gebruik van topische vitamine A beschermt tegen huidkanker.”
Wat maakt jouw salon uniek?
“Ons concept is uniek. Enerzijds herenkapsalon met aansluitend een salon gespecialiseerd in herenverzorging. Een plaats waar een man, zich helemaal man kan voelen, zonder nagellakken en make-up. Géén bloemen of roddelblaadjes, maar mannelijke tijdschriften en stoere elementen. Zelfs een bar! Door Corona werd deze bar helaas uitgeschakeld. Daarnaast hebben we Huidcentrum, waar voldoende ruimte is voor een adviesgesprek aan een grote tafel, een degelijke intake, én opvolging van elke klant. Huidproblemen worden gericht aangepakt en mijn klant mag zichzelf blijven. Waar de zichtbare huidproblemen worden aangekaart, en er héél véél vragen worden gesteld naar levenswijze, medische achtergrond… Een zichtbare mooiere huid, energieke én gezonde huid, is hetgeen waar we naar streven. Het is belangrijk, dat je een ‘klik’ voelt met je klant. Géén gedoe en blabla. Een afspraak inboeken kan gemakkelijk online of via de App. We hebben en stenen shop voor de aankoop mét advies over de verzorgingsproducten, maar we hebben ook een webshop. Dus we proberen om zoveel mogelijk actueel te zijn én te blijven.”
Wat doe jij om nieuwe klanten binnen te halen en klanten te behouden?
“Bestaande klanten worden verwend en ontvangen regelmatig een extraatje. Klanten die vrienden, familie of collega’s aanbevelen om bij mij langs te komen, worden ook beloond. Ik ben aangesloten bij BNI, een internationaal netwerk voor ondernemers, waar we elke week samen netwerken. Ook hieruit volgen vaak nieuwe contacten en klanten. Mond-tot-mond reclame blijft het beste werken. Op regelmatige basis doen we ook een ‘inspirationday’. Dit is een dag dat klanten kennis kunnen maken met de salon en een mini-verzorging met advies krijgen. Uiteindelijk volgt er een voorstel naar kuurbehandeling/behandelingsplan en dit alles voor een mini-prijs. Dit werkt héél goed! Als ze eenmaal klant zijn, blijven ze vaak wel. Toch vanwege de geboden service, de recht toe-recht aan aanpak, de no-nonsens service, maar ook de oprechte interesse in de zorgen maken het compleet. Ik vraag mijn klanten ook regelmatig naar feedback. Wat vinden ze positief en wat vinden ze niet zo goed? Een klant met abonnement, krijgt soms eens een uitbreiding op de verzorging aangeboden.”
Hoe ga jij om met klanten die te laat komen of op het laatste moment annuleren?
“Ik ben héél blij dat dit zelden voorkomt. Klanten die regelmatig te laat komen, krijgen na 2 keer een speciale tijd. Ik plan ze dan alleen in in een uur waarmee ik rekening hou dat ze toch te laat zullen zijn. Als ze dan toch op tijd zijn, kan het zijn dat ze even moeten wachten. Na 2 keer annuleren van een afspraak op het laatste moment wordt er een fee gerekend bij een volgend bezoek. Ik communiceer dit ook en heb dit gelukkig nog nooit hoeven toepassen!”
Wat betekent social media voor jouw salon?
“Social Media inzetten, is voor mij de zichtbaarheid van mijn salon vergroten en mijn aangeboden diensten kenbaar maken. (Potentiële) Klanten krijgen een kijkje achter de schermen, ze zien wie ik ben en wat ik doe in mijn vrije tijd. Maar ik communiceer ook: een complimentje, een spontane reactie… dat wordt altijd gewaardeerd. Ik ben nogal sociaal in de media, waarmee ik bedoel: ik ben zichtbaar op Twitter, LinkedIn, Instagram (én stories insta), Facebook, Pinterest… dit zijn de belangrijkste. Facebook en Instagram geven momenteel het meest reacties. Op LinkedIn zijn het voornamelijk mannen die een afspraak inboeken. WhatsApp is ook een véél gebruik medium, wat ik nooit had verwacht.”
Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd tijdens een laatste training/opleiding?
“De laatste opleiding was de doorgedreven training van Environ. Je huid transformeren van binnen naar buiten, de noodzaak van vitamines, en nog méér kennis over de huid en haar werking. Een bredere aanpak, wat helemaal aansluit bij wat ik wil doen en hoe ik mijn klanten wil helpen.
Deze week volg ik De Holistic Beauty Challenge, georganiseerd door Barbara Vandenbunder (Studio Puur) en An Sterken (Flowtastic), waar we op een héél andere manier kijken naar de huid. Een holistische aanpak, blijft me triggeren en is toekomst, dat denk ik héél sterk!”
Wat vind je van het Nederlandse initiatief SKIN register?
“Dit is een schitterend initiatief! Zichtbaar zijn, als gekwalificeerd schoonheidsspecialiste, vind ik héél belangrijk. Het bijscholen zoveel je kan, trainingen volgen, maakt deel uit van je job, en is zéér belangrijk. Werken volgens de protocollen is een must in dit vak. Er zijn momenteel TE veel cowboys aan de slag, en helaas zijn we niet in het Wilde Westen.”
Wat is de grootste blunder die je ooit begaan hebt in de salon?
“Goh… Dat is er één om nooit te vergeten! En net deze blunder doet me nooit meer twijfelen aan mijn capaciteiten. Bij mijn opstart, toen ik nog een beetje zoekende was welke richting ik op zou gaan, deed ik nog ontharing gelaat met hars. De dame in kwestie kwam langs en ik zag dat ze een héél dunne en fragiele huid had. Dus niet echt geschikt om ontharing te doen met hars. Maar ze kwam zo overtuigend over. Ze zei dat ze haar gelaat altijd heeft laten harsen en nooit problemen heeft gehad. Ik twijfelde, maar deed het toch. Haar gelaat zag er goed uit na de ontharing, maar de dag nadien… Ik heb haar doorgestuurd naar een collega voor behandeling met Led-therapie, en het is gelukkig helemaal goed gekomen. Moraal van het verhaal? Vertrouw op je eigen kunnen, jij bent de expert!”
Wat is het hoogtepunt geweest in jouw carrière?
“Het hoogtepunt was echt wel de opstart: vanuit het niets een salon opstarten als Men-Care Expert. Gevraagd worden om een demo te doen op het podium in samenwerking met Coach Vorst/Coiffure Org.UBK voor een groep ondernemers/studenten. Wat een ervaring!”
Hoe zie jij de toekomst van de beautybranche? Onzekerheden? Kansen?
“Een fijne quote is: ‘Whatever you think, think the opposite’. In elke ‘onzekerheid’, voor zover er onzekerheden zijn voor mij, zie ik nieuwe kansen en mogelijkheden. Corona was voor mij net de brandstof om meteen een level hoger te schakelen. Niet wachten, maar gewoon springen! Mee-evolueren met de noden van de huidige maatschappij. En vooral: be a rebel (smile).”
Wat is de beste tip die je ooit hebt gekregen?
“De tip kwam eigenlijk van een klant (bloos). Ze zij: ‘Ann, je moet jezelf méér zichtbaar maken. Je doet wat je doet zo fantastisch goed en mensen horen dit te weten. Te veel mensen weten het niet, of weten onvoldoende wat je doet.’ Yep, met deze tip was ik héél blij, en daar heb ik meteen werk van gemaakt: Here I come.”Is er nog iets wat je met jouw vakcollega’s zou willen delen?
“Blijf jezelf en ga voluit voor je passie. Spiegel jezelf niet aan anderen, maar laat je inspireren. Wees lief voor je collega’s! Elkaar helpen en ondersteunen, brengt zoveel moois. Wees géén copy-cat, maar maak jezelf uniek. Je bent op je best, als je bent wie je bent! En vooral: ga op zoek naar jouw expertise. Je kan niet in alles de beste zijn.”Wees géén copy-cat, maar maak jezelf uniek. Je bent op je best, als je bent wie je bent!